הודעה לבעלי האתר

תקופת הניסיון הסתיימה, יש ליצור מנוי דרך ממשק ניהול האתר.
האתר נכנס לרשימת המחיקה ויימחק בקרוב
לחץ כאן אם אינך זוכר את כתובת ממשק ניהול האתר שלך.
טיפים לנהיגה נכונה

טיפים לנהיגה נכונה

טיפים לנהיגה נכונה :

שימנעו ממך קבלת דוחו"ת תנועה מיותרים, וירעננו את כללי הנהיגה הנכונה בכביש.

מהירות

מהירות הנסיעה המקסימלית המותרת בנהיגה :

בעיר - 50 קמ"ש.

בדרך שאינה עירונית - (בינעירונית) - 80 קמ"ש.

בדרך שאינה עירונית בלבד - שיש בה שטח הפרדה בנוי - 90 קמ"ש.

בדרך מהירה - 110 קמ"ש.

מהירות הנסיעה המינימלית בכל הכבישים לעיל היא 0 קמ"ש (עצירה).

מהירות הנסיעה המתבקשת בכביש היא :

מהירות סבירה  -

הגדרה - מהירות שבה לנהג יש שליטה ברכב, המהירות הסבירה נעה בין המהירות המינימלית למהירות המקסימלית (בעיר 0-50, בינעירוני 0-80, 0-90, דרך מהירה 0-110),

המהירות נקבעת על ידי הנהג על פי תנאי הדרך, ואסור שתעבור את המהירות המקסימלית המותרת באותו סוג כביש.

הערה : כל מהירות בכביש שתגרום לתאונה או למפגע תעבורתי, תחשב כמהירות לא סבירה, ודו"ח תנועה ירשם לנהג בהתאם.  

שמירת מרחק

על פי החוק - חובה לשמור מרחק מהרכב שלפניך (באותו נתיב) - עד כדי מניעת תאונה.

 
עקיפות

עקיפה מוגדרת בחוק כ"מעבר על פני רכב אחר", למרבה הפלא ניתן לעבור על פני רכב אחר רק בקו ישר ובנסיעה מקבילית

לצדו של הרכב הנעקף.  מכאן שעקיפה נעשית רק בקוים ישרים וללא סטיות מהנתיב כנהוג לחשוב.

העקיפה שרובנו מתכוונים אליה היא עקיפה משולבת - המשלבת בתוכה שתי סטיות מנתיב. סטיה לשמאל, מעבר על פני

הרכב (העקיפה עצמה), וסטיה ימינה.    

העקיפה מותרת מצד שמאל בלבד, למעט 6 מקרים שבהם מותר לעקוף רכב מימין :

א.  כאשר אתה פונה ימינה, בנתיב בלעדי לימין, ומשמאלך רכב הממוקם בנתיב לנסיעה ישר או שמאלה,

     מותר לך לעקוף אותו מימין.

ב.  כאשר הרכב שלפניך נמצא בנתיב השמאלי ומאותת שמאלה או נמצא בנתיב בלעדי לשמאל,

     מותר לך לעקוף אותו מצד ימין (בנסיעה ישר או ימינה).

ג.  בעומס תנועה, בנסיעה (בקווים ישרים) בטורים של מכוניות, הטור הימני יכול לעקוף את הטור השמאלי - מצד ימין.

ד.  בנסיעה בנתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) הממוקם בימין הכביש, רכב ציבורי יכול לעקוף מימין רכב הנוסע משמאלו,

     אם הנת"צ ממוקם במרכז הכביש, מכוניות יכולות לעקוף מימין את הרכב הציבורי.

ה.  בעקיפה בתוך הצומת (ראה פרק נפרד בהמשך) -

     בצומת -  שבו שני נתיבים או יותר לפניה שמאלה, הרכב שבנתיב הימני (לפניה שמאלה) יכול לעקוף מימין את הרכב 

                    שמשמאלו.

 ו.  בצומת -  כאשר אתה פונה שמאלה לכביש חד סיטרי או רב נתיבי, מותר לרכב הבא לצומת מצד ימין שלך ונוסע ישר, 

                    לעקוף אותך מימין בתוך הצומת.

       בסעיפים ה' ו' לעיל :

     אם הרכבים סיימו את חציית הצומת ביחד - הרכב שמימין יעצור ויתן לרכב שמשמאלו להיכנס לנתיב הימני.

     בעומס תנועה ובנסיעה בטורים מותר לנסוע בנתיבים השמאליים, מכאן  שהחובה לעיל מתייתרת. 

     (בעומס תנועה אין חובה לשמור על ימין הכביש ככול האפשר, מכאן שאין חובה על הרכב הימני לעצור ולאפשר לרכב

     שמשמאלו לחזור לימין).

-

 בתוך הצומת העקיפה אסורה למעט המקרים הבאים :

     א.  בעומס תנועה - בצומת רב נתיבי - כאשר יש שני נתיבים או יותר לכניסה ויציאה מהצומת באותו כיוון נסיעה -  

          העקיפה בצומת בטורים ובקווים ישרים (ללא סטיה מהנתיב בתוך הצומת) מותרת.

     ב.  בתוך צומת בעל נתיב אחד לכניסה ויציאה - מותר לעקוף משמאל רכב דו גלגלי (אופניים, אופנוע) או רכב שאינו ממונע

                                                                             (סוס ועגלה וכולה).

 חציה נכונה של הצומת :

          אסור לסטות מנתיב בתוך צומת, עליך לחצות את הצומת בכיוון המסומן בחץ בנתיב שבו אתה נמצא, ולסיים את חציית

          הצומת בעזרת ספירת הנתיבים כדלהלן :

          בנסיעה ישר או ימינה  -   מנה (ספור) מצד ימין, את מספר הנתיב שבו אתה נמצא -  החל מקו ההפרדה הרחב הלבן 

                                                 הימני או באם אין קו כזה מהמדרכה הימנית. 

          בנסיעה שמאלה -           מנה (ספור) מצד שמאל, את מספר הנתיב שבו אתה נמצא - החל משטח ההפרדה או

                                                 מקו ההפרדה הרחב הלבן השמאלי או מהמדרכה השמאלית.

    ג.   

 

          הערה :  יש לשמור על מרחק של שתי שניות לפחות לפני העקיפה, בתנאי דרך או מזג אויר גרועים יש לשמור על יותר

                        מ - 2 שניות.

                         שניה אחת לזמן תגובה, ושניה אחת להסטת הראש להסתכלות קדימה או להסתכלות במראות לאחור על מנת

                         לוודא שהדרך פנויה לעקיפה ושאף רכב לא עוקף אותנו.

 

 

 

 

שלבי העקיפה הם -

א.  בדוק האם התקנות והחוק מתירות לעקוף.

ב.   בדוק האם כדאי לעקוף לאור תכנון הדרך והפרש המהירויות.

ג.   בדוק האם הנתיב אליו אתה נכנס לשם עקיפה, פנוי מלפנים במידה מספקת לעקיפה, ובדוק שאף רכב לא עוקף אותך מאחור,

      (וודא כי הרכב הנוסע אחריך ובכיוון נסיעתך, אינו מתכוון לצאת לעקיפה). זכור יש לתת זכות קדימה לרכבים מלפנים ומאחור

      הנמצאים בנתיב העקיפה.

ד.   אותת שמאלה, התחל להאץ וסטה לנתיב העקיפה.

ה.   לפני העקיפה צור קשר עם הרכב הנעקף על ידי צפצוף קל ביום, והבהוב אורות בלילה.

ו.    אם אתה רכב נעקף פנה ימינה ככול האפשר, ושמור על מהירות נסיעתך, אסור לך להאיץ את מהירות נסיעתך בשום אופן,

      ורק אם יש צורך האט על מנת לאפשר לרכב העוקף להשלים את עקיפתו.

ז.    עקוף את הרכב הנעקף בקו ישר וללא סטיה מנתיב העקיפה לימין, עד שיהיה מספיק מרחק ממנו כדי שאם תסטה ימינה

       לא תפריע לו, אחת השיטות לשמירת מרחק זה היא להסתכל במראה הפנימית ברכב (לא במראה פנורמית) עד שאתה רואה

       את פנסי הרכב הנעקף.

ח.   כבר בשלב המעבר על פני הרכב אותת ימינה. 

ט.   המשך לנסוע, ופנה ימינה בפועל רק כאשר אתה נמצא במרחק מספיק גדול מהרכב הנעקף.

י.     אסור לגרום לרכב הנעקף לכל הפרעה שתתבטא בשינוי מהירותו (האטה עצירה וכולה) או בסטיה מנתיבו.    

יא.   בצע סטיה ימינה, התיישר, סיימת את העקיפה.

 

      זכור :  בכל שלבי העקיפה אסור לעבור את המהירות המותרת, אלא לשם מניעת תאונה. 

        העקיפה הינה פעולה מסוכנת הדורשת שיתוף פעולה בין הרכב העוקף לנעקף, עקיפה כושלת גורמת לתאונה חזיתית שהיא

      קטלנית וקשה עד פי 10 מתאונת חזית-אחור.

      יש לבצע עקיפות רק במצבים ובמקומות שאינם מסכנים או מפריעים לרכבים אחרים הבאים מהתנועה הנגדית ו/או העוקפים אותך.

 

  רמזור

באור אדום  או  אדום צהוב -    עצור לפני קו העצירה.

 אור ירוק                          -     בדוק טוב את הצומת מלפנים ומאחור כולל הולכי רגל החוצים באדום לפני שאתה חוצה את הצומת.

 אור ירוק מהבהב             -     הפעל שיקול דעת :

                                               א.  במידת האפשר עצור עצירה מתונה (לא עצירת חירום) לפני קו העצירה.

                                               ב.  אם לא ניתן לעצור "עצירה מתונה", המשך וסיים את חציית הצומת בזהירות  המתבקשת.

 אור צהוב -                              א.  אם אתה לפני קו העצירה עצור. (לא עצירת חירום).

                                               ב.  אם עברת את קו העצירה, והצומת לפניך פנויה, סיים את חציית הצומת.

 

  תמרור עצור 

חובה לעצור ולתת זכות קדימה לכל הרכבים האחרים בצומת.

אם סומן קו עצירה, עצור עצירה מוחלטת לפני ובסמוך לקו העצירה (עד מטר מהקו לכול היותר).

אם לא סומן קו עצירה - עצור במקום שבו רואים את התנועה החוצה הטוב ביותר, מבלי שמפריעים לתנועה החוצה.

כלומר בחיבור של קווי ההפרדה הרחבים או של אבני השפה (המדרכות) או של הקווים הצהובים -  שחיבור דמיוני שלהם מהווה את

קו הנסיעה של התנועה החוצה. 

 

 

זכור !  אין קשר בין התקנה של מעבר חציה להולכי רגל לבין תמרור עצור. 

עצירה להולך רגל לפני מעבר חציה אינה תקפה תמיד גם לתמרור עצור.

סומן קו עצירה בכביש, העצירה להולך רגל במעבר חציה תהיה תקפה גם לתמרור עצור.

לא סומן קו עצירה בכביש, העצירה להולך רגל לפני מעבר חציה אינה תקפה לתמרור עצור, ויש צורך לעצור פעם נוספת בקו התנועה,

 שהוא הקו הדמיוני שממנו רואים הטוב ביותר את התנועה החוצה, מבלי שמפריעים לתנועה החוצה. 

 

סומן קו עצירה       -  עצור לפני ובסמוך לקו העצירה. העצירה תהיה תקפה גם לתקנה של מעבר חצייה להולכי רגל וגם להוראות

                                התמרור עצור.

לא סומן קו עצירה  -  יש לעצור פעמיים -

                                א. להולכי רגל אם יש עצור 2 מטר לפני מעבר חציה.

                                ב. לציות לתמרור עצור - עצור במקום שבו רואים את התנועה החוצה הטוב ביותר, מבלי שמפריעים לתנועה החוצה

                                    ולרכבים אחרים מכל כיוון. 

פרשנות : עצור בקו הדמיוני המחבר את קווי ההפרדה הרחבים הלבנים או את אבני השפה (המדרכות) או את הקווים הצהובים.

הערה -    לאחר עצירה להולכי רגל במעבר חציה, מותר להמשיך בנסיעה, רק כאשר יש מרווח צד מספיק גדול מהולך הרגל עד כדי שלא

                יסכן אותו, גם אם הולך הרגל התחרט וחזר לכיוון שממנו החל לחצות את מעבר החציה. 

                                

 

 

זכות קדימה

מתן זכות קדימה פירושו לא להפריע לרכב שאמור לקבל את זכות הקדימה, הפרעה פירושה שגרמנו לרכב שאמור לקבל את

זכות הקדימה לשנות את מהירותו (להאט, לעצור או להאץ) או שגרמנו לרכב לסטות מנתיבו.

במילים אחרות על מנת לתת זכות קדימה לרכב אחר, עלינו להימנע מהפרעה שתגרום לו לשנות את כיוון נסיעתו (סטיה מנתיב),

או שתגרום לו לשנות את מהירותו, שתתבטא בעצירה האטה או אפילו בהאצת מהירותו.

 

טלפון נייד -

שימוש בטלפון בזמן נהיגה בדיבורית או בלעדיה גורם להיסח הדעת, לחלוקת קשב וגורם ישירות לתאונות

בזמן הדיבור יש היסח דעת, וחלוקת ריכוז וקשב, דעתך ומחשבתך נתונה לנושא השיחה ולאיש עמו אתה משוחח, אי לכך אינך שם לב

במידה מספקת לנהיגה.

דבר רק בדיבורית וגם אז קצר ככול האפשר מפאת הסכנה הכרוכה בנהיגה בזמן שמדברים בטלפון.

החוק מתיר לדבר רק עם דיבורית המותקנת ברכב.

 

שכרות

החוק אינו מתיר שתיית אלכוהול לנהגים צעירים עד גיל 24 ולנהגים מקצועיים.
לשאר הנהגים - החוק מתיר לשתות מנה אחת בלבד של אלכוהול לפני שעולים לרכב ונוהגים בו, וגם זאת רק במידה והנך צלול ולא הושפעת

לרעה ממנת השתיה.

מנה אלכוהול מוגדרת :

כ- פחית בירה 330 מ"ל  או    1/2 כוס יין   או   משקה חריף בכמות 33 מ"ל (אחד מהם).

סמים אסור לצרוך אלא אם כן קיבלת מרשם מרופא מוסמך.

זכור השפעת האלכוהול פוגמת בנהיגה כבר מהטיפה הראשונה.
 

התנהגות להולכי רגל -

זכור הולך רגל רואה במעבר החצייה מקום בטוח לחציית הכביש.

חובתך לאפשר לו להשלים בביטחה את מעבר החצייה.

צור קשר עין עם הולך הרגל, ואל תסכן אותו.

אם הולך רגל הוריד רגל למעבר החציה אפשר לו להשלים בביטחה את המעבר, כלומר חכה עד שיווצר מרווח צד מספיק

גדול שגם אם ירצה לחזור אחורה לא תסכן אותו או תפגע בו. 

הולך רגל לא הוריד רגל למעבר החציה, צור קשר עין עמו, וצפה האם הוא עומד לחצות או שהוא ממתין שרכבים יעברו,

ופעל בהתאם.

אם אתה צופה שהוא עומד להוריד רגל לכביש או רוצה לחצות את הכביש, עצור ואפשר לו לחצות בביטחה.

אם אתה רואה שהוא עומד וממתין על המדרכה ולא מתכוון לחצות את הכביש, אין חובה לעצור לו,

סע לאט במהירות שתאפשר לך לעצור את הרכב בכול רגע נתון, תוך יצירת קשר עין עמו, עד שתעבור את מעבר החציה.  

 

 

בכל מקרה חובה להאט את מהירותך עד כדי שתוכל לעצור ולאפשר להולך הרגל לחצות את מעבר החציה

או את הכביש (גם אם אין מעבר חציה) מבלי שתסכן אותו.

יש לשמור מרחק מהולך הרגל כדלהלן :

       א.  מרחק לפנים (קדימה) -  של כ- 2 מטרים.

       ב.  מרחק מהצד (מרווח צד) של כ- 2-3 מטרים או יותר על מנת לא לסכן אותו.

 

 

חגורת בטיחות

חובה לחגור מלפנים ומאחור בכל זמן שהמנוע פועל ובזמן נסיעה. 

האחריות לחגירת הנוסעים מוטלת על הנהג, וחובתו לדאוג שכל הנוסעים חגורים.

החגורה היא מצילת חיים ברוב המקרים, היא מקבעת את גוף הנהג והנוסעים למושב הנהג, ובכך מונעת מהם לצבור

תאוצה ותנופה בזמן עצירת פתע או תאונה, דבר שמונע מכוח האינרציה (התנופה) לפעול עליהם ולזרוק אותם בכוח

על ההגה ועל חלקי הרכב השונים או אף להעיף אותם מהרכב בזמן תאונה או עצירת פתע. ובכך היא שומרת על חייהם.

 

זכור מסת גוף של נהג או נוסע שלא צברה תאוצה או תנופה, מהירותה 0, ובמהירות 0 לא ניתן לצבור כוח תנופה,

מכאן שגוף הנהג או הנוסע לא יוטחו (יזרקו) בכוח על חלקי הרכב השונים ובראשם על ההגה שהוא קרוב לנהג.

ולא יזרקו אל מחוץ לרכב במקרה של תאונה או עצירת פתע.

 

זכור ! אדם שמשקלו 70 ק"ג ונוסע ברכב הנע במהירות 40 קמ"ש ועוצר עצירת פתע או מתנגש חזיתית ברכב אחר,

גופו יזרק בכוח קדימה על חלקי הרכב בכוח של 4 טון השווה ערך לנפילה מגובה 4 קומות.

היות וכוח התנופה פועל יחסית לריבוע המהירות, במהירות 80 קמ"ש יזרק בכוח של 16 טון.

במהירות של 120 קמ"ש יזרק בכוח של 36 טון.  

 

 

חזרה לעמוד הבית